Mountainbikecircuit - Fontaine de Vaucluse FONTAINE-DE-VAUCLUSE

la Provence à vélo

Een ideaal circuit voor wie graag transpireert bij het klimmen om vervolgens in alle vaart af te dalen. De moeilijkheid schuilt vooral in het hoogteverschil en de steilte van sommige hellingen. Sommige gedeeltes op het eind van de route zijn vol stenen. Dit circuit is afgeraden bij erge warmte en om de route te waarderen is een goed lichamelijke conditie vereist.

Route: (188 m) Vanuit het centrum van Fontaine-de-Vaucluse, de toeristische route naar Gordes volgen. Het dorp uitrijden en de pijlen van de GR91 volgen. (1.: 160 - 1,7 km) De weg verlaten om links de GR6-GR97 te volgen. Het pad loopt omhoog. (het zal niet eenvoudig zijn alles op de fiets te doen, waarschijnlijk zult u enkele keren moeten afstappen..). Dit pad voert naar de bosweg van "la Pourraque". (2: 315 m – 3,1 km) Deze weg naar links volgen, tot het einde. Stevige kuitspieren vereist! Bij het eerste kruispunt rechtdoor rijden. Na een korte afdaling komt u bij de bosweg "Trois luisants". Deze naar links volgen. (3: 634 m – 9,2 km) Deze bosweg, die naar twee zijden afhelt, blijven volgen tot een plek met een uitkijkpost en een paar beschadigde borden. De bosweg naar beneden blijven volgen en niet de GR inslaan. Het eerste bewegwijzerde pad naar links nemen. (4: 603 m – 11 km) Naar beneden blijven rijden. Op de kruising naar links. Het pad wordt smaller. U zult wat behendigheid nodig hebben voor de stenen en oneffenheden. U komt bij een onverharde weg. (5 : 415 m – 12,4 km) Bij de haarspeldbocht links, de bosweg "Les Fayardes" afdalen en een onverharde weg die naar beneden loopt (tank) rechts laten liggen om 150 m te klimmen tot aan een splitsing. (6 : 406 m – 12,55 km) Rechts afdalen. De weg wordt smaller en steiler. Vlak voordat het pad weer gaat klimmen nog 50 m doorrijden na de paal Marculy (344 m) en de weg rechts nemen die om de Mas de la Mondote heenloopt. De villa rechts laten liggen en rechtdoor afdalen. (7 : 314m – 13,5 km) Bij de "petit Borie" het pad links nemen en afdalen tot de paal "Les Lauses" en rechts richting Fontaine de Vaucluse volgen. (8 : 255m– 14,7 km) Een smalle weg oversteken en aan de overkant de weg omhoog nemen die verderop een pad wordt met stenen en hobbels. Eenmaal beneden de ander helling aan de overkant opklimmen. Dit omhooggaande pad vergt heel wat techniek en inspanning met stenen, hobbels, kuilen en boomwortels. Bij de bosweg aangekomen links afslaan. (9 : 314m– 16,1 km) Bij de paal "Les Soleillants", rechts richting Fontaine de Vaucluse kiezen. 100 m klimmen en dan rechts de onverharde weg inslaan die met een groene kabel is afgesloten en verderop een pad wordt. Bij de volgende kruising rechts afslaan en de gele pijlen volgen tot Fontaine de Vaucluse. Circuit uitgestippeld door CG84 en Vtopo http://vtopo.fr/vtt-vaucluse.html