Cabrières-d'Aigues

L13 Wandeltocht : Le Mourre Nègre, côté sud (GR 97 depuis Cabrières d'Aigues)

Route

• variante
  • liaison

Vertrek/ Aankomst

voor het gemeentehuis van Cabrières-d'Aigues / voor het gemeentehuis van Cabrières-d'Aigues

Parking

Parking 8 mai 1945 - onder het gemeentehuis

profil altimétrique

Pygal5005001000100000400040008000800012000120001600016000Distance (m)Altitude (m)

Download

PDF : le Mourre Nègre depuis le Sud Luberon

Traces GPX

Favorite

De toeristische prestatie in Cabrières-d'Aigues :

Voor deze bergbeklimming moet u sportief zijn, maar als u eenmaal de top heeft bereikt kunt u genieten van uw beloning! Van bovenaf kunt u goed zien waarom Luberon "Grand" (groot) wordt genoemd! Informeer in de zomer naar de toegangseisen tot het bergmassief, in verband met brandgevaar.
Het vervolg lezen
“Na een moeilijke bocht in het pad, ben ik buiten adem en sta ik oog in oog met een kudde schapen! Ik laat ze rustig verder lopen naar hun schaapskooi en ga verder met de beklimming van deze Mourre Nègre die veel te wensen over laat… Op de top staat u een enorme beloning te wachten! De Alpen, de Mont Ventoux, de hooggelegen dorpjes en in de verte zelfs de Middellandse Zee! Je weet niet waar je moet kijken”, vertelt Marie Grenouilleau, stagiaire Master 2 bij PNR Luberon.

Vertrek: Voor het gemeentehuis van Carbrières-d’Aigues
Aankomst: Het gemeentehuis van Carbrières-d’Aigues
Te bezoeken steden : Carbrières-d’Aigues, Castellet-en-Luberon, Saint-Martin-de-Castillon, La Motte-d’Aigues.

Vanaf het gemeentehuis gaat u naar rechts de straat op en slaat u bij de fontein links af. Sla rechts af naar kruispunt “Cime de Vière”. Ga naar het pad in de richting van het bergmassief dat langs de landbouwgrond ex GR92 nu aangeduid met PR) loopt. 350 m na een bocht naar links komt u bij een lus aan en moet u rechtdoor het pad blijven volgen.

1- Bij kruising Le Couleron (punt 586) verlaat u het geologische pad aan de rechterkant om het pad aan de linkerkant te beklimmen (GR®). Na een aantal bochten bereikt u uiteindelijk de top van de bergkam.
2- Bij kruising La Basse de Cabrières slaat u links af en bereikt u de antenne, het hoogste punt van Grand Luberon. Op de top van de Mourre Nègre (1.125) moet u omdraaien en teruggaan naar punt 2. Van daaruit blijft u rechtdoor gaan over de bergkammen en steekt u vijf heuvels over.
3- Op kruising Gros Collet moet u de GR® verlaten en naar rechts het pad (PR) op gaan. 450 meter lager moet u rechtdoor blijven gaan en de helling afdalen, onder de bebossing, tot Draille de Roche (punt 609).
4- Sla rechts af en ga ongeveer 10 m naar voren. Ga meteen na de waterput naar links. Loop van het pad af, ga weer terug naar het pad en ga verder naar beneden om een verharde weg te bereiken. Blijf gedurende 1,5 km rechtdoor lopen en ga halverwege het geologische pad naar rechts.
5- 20 m voor kruising Les Vaucèdes moet u naar rechts gaan en het pad naar de beek afdalen. Ga rechts de bedding op gedurende 100 m en beklim het steile paadje naar links. Loop om het veld heen en ga verder naar rechts, tot aan het pad. Ga het pad in en blijf rechtdoor lopen om de hooggebergten van Cabrières-d’Aigues te bereiken.
6- Op de kruising moet u niet naar rechts gaan, maar Chemin des Grès blijven volgen. Sla links af en dan rechts af en u komt aan bij Aire du Château. Aan het einde van het plein, volgt u Rue des Escaliers en op de hoek van de oude vestigingsmuur van het kasteel, moet u linksaf het steile weggetje met rivierstenen naar beneden nemen. Ga rechtdoor de trap af en ter hoogte van de wasserette rechts af. Onderaan de helling slaat u rechts af naar Rue des Jardins en vervolgens links af naar Rue du Pont om terug te keren naar het vertrekpunt.

Minder tonen

aanbevolen parkeerplaats

Parking 8 mai 1945 - onder het gemeentehuis

toegangsweg

Vanuit Pertuis 11 km (A51), via de D9.

Onthoud

• Na punt 1: steile klim naar de bergkammen.

• Tussen punt 3 en 4: let op uw enkels bij de afdaling.

• Na punt 5: na een zware storm is het moeilijk het ravijn over te steken.

• WAARSCHUWING PASTORALE ZONE: als er waakhonden aanwezig zijn, moet u stoppen en en rustig rond de kudde in de wei lopen.

Wilt u een probleem op deze route melden? (bewegwijzering, onderhoud, gevaar…), laat het ons weten via Suricate: sentinelles.sportsdenature.fr
Toegangsbeperkingen voor de massieven
Respecteer de voorschriften voor het behoud van beschermde natuurgebieden - lees meer over toegangsbeperkingen voor de massieven tijdens periodes met een verhoogd brandrisico, van 15 juni tot 15 september.
Raadpleeg voor een, uitje de site

In het kort

• Ontdek de flanken van Grand Luberon, met zijn heuvels, beboste valleien en rotsachtige erosiedallen.
  • Talrijke fossielen getuigen van de aanwezigheid van een warme zee van meer dan 10 miljoen jaar oud.
  • Mooie fontein in een rots.
  • Ontdek de bergkammen van Luberon en zijn grasrijke toppen, die een breed panoramisch uitzicht bieden op de Alpilles, de Saint Baume en de Mont Ventoux.
  • De top is blootgesteld aan zon en wind.
  • Onmoeting met herders is mogelijk.